Brev:
Amning - får hun nok? Kan ikke finde ud af flaske
10. maj 2008
Alder:
5 mdr.
Amning - får hun nok? Kan ikke finde ud af flaske
Kære Helen
Jeg vil høre om du har et par gode råd angående amning af min datter (5 mdr og en uge gammel). Jeg har tidligere ammet min datter 6-7 gange i døgnet og hun har generelt tømt begge bryster. Den sidste måneds tid har hun tit afvist brystet og vil nogle gange kun tømme det ene - derefter bliver hun sur og laver flitsbue.
Skal jeg stole på at hun får det hun har brug for?
I gennemsnit vil hun nu kun have mælk ca 5 gange i døgnet hvoraf 1-2 gange ligger om natten (ca kl.24/01 og evt igen kl.4) Hun vejer ca 7,8 kilo og er ret lang (mor og far er også lange og slanke) - jeg synes bare ikke hun har taget mere end max et kilo på i løbet af den sidste halvanden måned. Er det nok tror du?
For to-tre uger siden begyndte vi at give hende skemad. Lidt ris- eller boghvedemos til morgenmad og kartoffelmos evt med gulerodsmos til frokost og en smule frugtmos til dessert. Sammenlagt er det nu ikke de store mængder - max en halv deciliter om dagen. Vi giver hende kogt afkølet vand under måltidet - det elsker hun.
Det leder mig hen til næste spørgsmål. Pga problemer med amning i begyndelsen malkede jeg sommetider ud og gav hende med flaske og det gik fint. Nu har hun ikke fået flaske i flere måneder, og da vi prøvede for nyligt med modermælk ville hun ikke. Nu har vi så kommet vand i flasken for at få hende til det og nu vil hun gerne, men kan slet ikke finde ud af teknikken mere, så meget af det løber ud af munden igen og hun får kun små mængder på den måde. Vi har prøvet hver dag i en uge nu og synes ikke der er megen fremgang. Kan hun få dækket sit mælkebehov på anden vis om dagen, når jeg starter på arbejde om 3 måneder - vha kop eller hvad søren skal vi stille op?
Mange varme sommerhilsner fra
Edith